Motoren en Brommers

Yamaha FS1

Deze Yamaha fs1 werd aangeschaft omdat ik weer de brommer wilde hebben van toen ik 16 was.......een 1973 Fs1 in de kleur popsicle purple.

Deze zijn hedentendage nog wel eens te koop maar voor belachelijke bedragen,daar had ik geen zin in dus heb ik een nieuwer model gekocht,een 3e9 uit 1979.

Deze brommer is qua blok en frame hetzelfde als de ´73er en kan dus omgebouwd worden,oké het is niet origineel maar voldoet aan mijn beeld wat ik nog van vroeger had.De Yamaha was voorzien van een kenteken dus daar waren verder geen kosten of gezeur aan verbonden.

De tank,zijkappen,schokbrekers en zadel van een ´73er zijn heel anders van model dan van een ´79er dus die moesten gezocht worden,vooral de tank,een zogenaamde plaatjestank,is vrij zeldzaam maar via een gevraagd bericht op de yamaha fs1 site had ik het geluk dat iemand een ongebruikte complete kleurset aanbood in de goede kleur,popsicle purple.

Dit was wel de hoofdprijs maar dat had ik wel over voor origineel fabrieksspul nog in de verpakking.

Alle chroomdelen en verdere onderdelen die vervangen moesten worden zijn nog gewoon nieuw te koop en werden via een webshop gekocht,inmiddels was het blok al even uit elkaar geweest en weer netjes gemaakt,nieuwe keerringen geplaatst en gespoten,verder zag alles er goed uit en toen ik hem kocht liep het goed dus dat was kort werk.Het frame had ik kaal gemaakt en wat gaten die wel in een 79 frame horen maar niet in een 73 frame dichtgelast,toen het frame gespoten en kon de opbouw beginnen.

De naven zijn opnieuw gespoten en die heb ik in nieuwe velgen gespaakt met chrome spaken,niet origineel maar wel mooi,glimmen moet het.

De voorvork heeft nieuwe keerringen gekregen en zijn ook gespoten.

Voor werd een nieuwe lijnband gemonteerd en achter een band in de standaard maat,de band die erop zat was te breed,dat had ik vroeger ook niet dus nu ook niet,

Net als in '73 werd er een steppenbalk gemonteerd en een voorspatbord zonder geel plaatje,toen hoogst illegaal maar nu mag het gewoon

Er moest natuurlijk ook een hoge uitlaat op net als toen,indertijd waren er zijkastjes te koop met een deuk waar de uitlaat in paste maar die had ik toen niet en nu ook niet,met verlengde moeren werd de uitlaat iets verder naar buiten gemonteerd zodat hij langs de zijkast past.

Als laatste werd het nieuwe sportzadel gemonteerd en was de Yamaha klaar,loopt tegen de 80km/u en rijdt als een nieuwe.Op wat details na die niet de moeite waard zijn om te veranderen is hij nu hetzelfde als in '73,maar dan wel voor de helft van de prijs.

Ik rijdt er regelmatig op(alleen met mooi weer)en had bij de eerste de beste brommershow direct de eerste prijs voor mooiste buitenlandse brommer.

Coventry Eagle silent superbe 1932

1932 Coventry Eagle

 

Deze motor heb ik ingeruild op een 50cc racemotor,de motor is grotendeels ongerestaureerd en in werkende staat,147cc tweetakt Villiers motorblok,3 versnellingen handpook geschakeld.

Na aanschaf de magneetontsteking afgesteld,globaal alles even nagezien en gaan rijden.

Het zeer vreemd gevormde stuur bleek te zorgen voor pijnlijke polsen en de handels bleken de verkeerde te zijn en nauwelijks te bedienen,het stuur en de handels zijn vervangen door betere exemplaren,het nummerplaatje op het voorspatbord is ook vervangen omdat het een blikken zelfprutsexemplaar was met eem fantasienummer.Ook de gereedschapkist was een prul van een ander voertuig wat niet goed paste en er zat zelfs geen achterkant in,ik heb aan de hand van foto's van een originele motor zelf een gereedschapskastje gemaakt.

Tenslotte werd er een houder voor een olieblik gemaakt en een picknickmand achterop gemaakt.

Met deze motor rijd ik vmc ritten en neem hem op de aanhanger mee achter de oldtimerauto naar shows en evenementen.

Terrot model F 1925